Een gesprek met de leerkracht, gepland of ongepland. Als het op initiatief van de leerkracht is, gebeurt het regelmatig dat je tijdens het gesprek overvallen wordt met informatie. Op het moment reageer je impulsief en thuis op de bank, wanneer je rustig zit en het even laat bezinken, komt de informatie pas echt goed binnen. Dan komen naast de vraagtekens en wellicht ook de zorgen ineens de juiste vragen en opmerkingen bij je op. Te laat!
Daarom hieronder een aantal tips om het gesprek voor jouzelf goed te laten verlopen, zodat de informatie helder is, jij tijd hebt om het te laten doordringen, er iets concreets uit voorkomt en jij met een beter gevoel thuis op de bank kan gaan zitten.
1. Bedank de leerkracht voor de informatie. Mocht deze nog niet geheel duidelijk zijn, vraag het kort samen te vatten. Verifiëren kan altijd: ‘Begrijp ik goed dat….?’
2. Wat merk je precies aan mijn kind?
3. Wat houdt dat concreet in voor mijn kind?
4. Hoe wordt het in de klas aangepakt?
5. Wat verandert er voor mijn kind?
6. Wat verwacht je van mij, kan ik hierin iets betekenen?
7. Is het nodig om hierop terug te komen? Zo ja: Wanneer komen wij bij elkaar om te evalueren?
Het kan ook zijn dat de informatie, ondanks de gerichte vragen, jou alsnog overvalt. Benoem het in dat geval gerust: Ik wil de informatie even op mij in laten werken.
8. Plan op korte termijn een vervolgafspraak, zodat ook jij erover na hebt kunnen denken. Zo komen jullie samen vast tot de beste aanpak.
Succes en bedenk:
Jullie hebben een gezamenlijk belang, namelijk dat het goed gaat met jouw kind!
Laat een reactie achter