Lerarentekort. Een schrijnend tekort zelfs. Pabo studenten worden in hun 3e en 4e jaar van de opleiding vroegtijdig “weggekaapt” om als leerkracht voor de klas te staan. Dat deze studenten kennis en didactiek zullen missen, zal voor niemand een verrassing zijn. Maar, het is beter dan niks. Dit gebeurt om te voorkomen dat klassen vol kinderen massaal naar huis worden gestuurd. Wat behalve tot gevolg heeft, dat deze kinderen kostbare onderwijstijd missen, het ook andere problemen geeft, zoals bijvoorbeeld problemen met de opvang voor veel werkende ouders.
Meneer Dekker zijn reactie:
‘Dat kan natuurlijk niet! Inspectie zal erop worden afgestuurd en deze scholen zullen worden bestraft.’
Briljante reactie meneer Dekker, echt briljant. Dat lijkt mij serieus DE-BESTE-OPLOSSING-OOIT.
Naar huis sturen dan maar meneer Dekker!? Nog meer thuiszitters creëren? Niet enkel de scholieren die niet binnen “het alles geweldige passend onderwijs systeem” passen, maar ook de scholieren die maar wat graag onderwezen willen worden. Lekker naar huis sturen!?
En dan?
Heeft u daar überhaupt over nagedacht? Of gaat dat uw pet te boven? Heeft u inmiddels door dat uw ideeën over het huidige onderwijssysteem en de ontwikkelingen waar u achter staat, wellicht toch niet zo briljant zijn? Is dat erg moeilijk om toe te geven?
Naar wat ik lees en hoor is er veel ontevredenheid binnen het onderwijs tegenwoordig. Om maar even wat te noemen:
- Passend onderwijs: die verkapte bezuinigingsmaatregel die in de praktijk toch niet echt passend blijkt te zijn voor leerlingen, onderwijzend personeel en externen en waar ruim €111 miljoen van “op de plank is blijven liggen”. Hoe dan? Waar is de begeleiding, sturing, controle van bovenaf?
- De hoge werkdruk die wordt ervaren, omdat er naar mijn mening:
- te weinig duidelijk is over wat wel en nou niet vereist is op administratief gebied. Het dreigement; omdat het van inspectie moet, zorgt bij veel scholen nog steeds voor veel te veel administratieve rompslomp.
- Er wel leerlingen vanuit het SO (speciaal onderwijs) binnen het reguliere onderwijs blijven, maar niet met de hulp die zo hard nodig is, de begeleiding en de expertise. Eén keer per twee weken een externe specialist die eens observeert en handelingsadviezen geeft (overigens is dit niet structureel, maar incidenteel), zet geen zoden aan de dijk. Niet voor de leerling (en dus de ouders), niet voor de leerkracht en niet voor de overige leerlingen.
- De manier waarop er met het uren beleid wordt omgegaan. Waar voorheen leerkrachten na hun werkdag gerust nog in de avonduren en in het weekend dingen corrigeerden, voorbereidden en uitzochten, mag dat tegenwoordig niet meer, want de uren moeten vooraf geteld worden. Om zo overwerk te beperken. Betuttelend vind ik het! Ook leerkrachten zijn weldenkende mensen die prima in staat zijn zelf te bepalen wanneer zij het best extra uren kunnen indelen. En voor de enkeling die er zijn (of moet ik haar schrijven bij het schrijnend tekort aan mannen?) beroep van heeft gemaakt om samen met de leerlingen om half vier de deur uit te kunnen en in de avond en weekenden niks meer te doen, die moet er gewoon eens op worden aangesproken door de leiding. Werken voor je geld. Maar geen omgekeerde psychologie graag. Betuttelend de uren vóóraf vastleggen, zodat iedereen genoeg uren aan/op zijn werk besteedt. Dat werkt dus niet!
- En last but not least: het salaris. Men vindt het te weinig. Meer is welkom, maar wist je niet waar je aan begon? Lesgeven doe je met je hart en het salaris brengt genoeg brood op de plank. Tenminste bij mij. Bovendien is meneer Dekker hier laatst ook erg duidelijk over geweest: ‘Daar zal niet meer geld naar toe gaan.’
Meneer Dekker maakt vrienden.
Tot slot
Ik heb een voorstel voor u meneer Dekker:
Wanneer u nu eens teruggaat naar een lerarensalaris, iemand anders uw uren vooraf laat indelen, u een klas krijgt met 2 à 3 SO leerlingen en de externe expertise eens in de twee weken (dat dan weer wel, maar incidenteel!), naast de overige 27 leerlingen, alle administratie die u toch maar beter wel kunt doen (voor inspectie) en als extraatje, een bonus, krijgt u ook nog eens 8 leerlingen van uw collega erbij. Want ja vanochtend om 8.00 uur ziek gemeld en geen vervanging. En u en ik weten allebei wat onze school te wachten staat wanneer wij een pabo student voor de klas zetten…
Dan stuurt U inspectie op ons af.
BRIL-JAN-TE actie van een al even briljante staatssecretaris van onderwijs!
Dat verdient een sticker en een krul! Met als aantekening:
Inspectie lost het probleem niet op, is ietwat kort door de bocht in dit hele verhaal.
Wat een briljant stuk.Petje af.Zou willen, wensen dat het gelezen werd en dan ook nog, maar dat is natuurlijk veel te veel gevraagd dat er ook nog iets positiefs mee gedaan wordt. Liefs van mij.
Ik hoop mee en probeer het onder de aandacht te brengen. Mond op mond helpt ook 😉
Liefs!
Zoals altijd goed geschreven en je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Een grotere nitwit heeft de afgelopen jaren niet in de onderwijsporseleinkast huis gehouden. Daarom is het goed dat PO inactie nu daadwerkelijk een heel klein melktandje gaat laten zien door 1 uur te staken op 27 juni, het begin is er dan . En dan flink doorpakken.Wim
Precies zo is dat, flink doorpakken!